Dones d'òpera

Carmen, Lulú o Elektra són noms que van associats a òperes memorables, a personatges heroics de gran caràcter. S’ha de partir de la base que la inmensa majoria de compositors i també de llibretistes són i han estat homes. Alguns tractats afirmen que aquests autors plasmaven en aquestes heroïnes les seves fantasies eròtiques i, potser per això, pocs d’aquests personatges estan casats o són mares.

Llavors, on queden la resta de dones? Els autors les han presentades en forma de masses corals que es mouen com un sol cos: pastores, concubines, bugaderes, treballadores d’una fàbrica, monges o prostitutes són alguns dels rols que encarnen. Però sempre sense aquest caràcter fort que tenen els personatges solistes.

Malgrat tot, hi ha hagut autors amb sensibilitat que han arribat a aconseguir que un grup de dones, totes juntes, assoleixin el caràcter d’heroïnes. I això ho veurem en aquest projecte.

Les coses estan canviant….però quant de temps trigarem a veure una llibretista o una compositora que ens presenti la dona, vista per una dona?

Repertori

Carmen de Bizet - Choeur des cigaretières (les cigarrerres ) Act. I esc. IV

Les cigarreres van ser les encarregades d’iniciar el moviment obrer femení a l’Estat espanyol a finals del segle XIX.  Van organitzar vagues i revoltes per reclamar els seus drets, i la millora de les condicions laborals. Eren realment un col·lectiu molt unit i la seva força es va estendre per tota la península.

En aquest petit fragment podem veure com les cigarreres surten de la fàbrica de tabac cantant les virtuts dels efectes dels cigars.

L'Elisis d'amore de Donizetti - Saria possibile Act. II esc. IV

Gianneta acaba de saber que Nemorino ha heredat una gran fortuna, i ho explica a les amigues, demanat que guardin silenci i no ho diguin ningú. Totes es posen ben contentes de pensar que pot ser un bon partit, i han de fer esforços perquè no se sàpiga.

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny de Weill - Alabama Song

És una cançó que apareix en el primer acte, cantada per les noies i per Jenny. Elles van perdre la seva pàtria i l'única oportunitat que veuen és vendre's als homes de Mahagonny. S'acomiaden de la lluna, un motiu que apareix diverses vegades durant l'òpera, esperant una vida millor.

Les aventures du roi Pausole de Honegger - Diverses escenes de les Reines i les grangeres

El rei Pausole viu comfortablement la vida a la seva cort, envoltat de 365 dones, una per a cada dia de l’any. Però la seva filla, la princesa Aline, li ha sortit rebel i s’escapa de palau amb una ballarina transvestida d’home. El rei, per no perdre-la, surt a cercar-la i passa tota mena de peripècies.

Dialogues des Carmélites de Poulenc - Cor final – Salve Regina

En l’escena final, totes les monges  condemnades a mort, pugen al cadafal amb molta dignitat. En l’últim moment apareix Blanche, una monja que havia escapat del convent, però que decideix donar la vida amb les seves companyes.

Nascut a Sallent i posteriorment establert a Valls, el tenor Roger Padullés inicià la seva formació vocal a l’Escolania de Montserrat. Com a solista estudià a Barcelona amb J. Proubasta i l'any 2001, atret pel Lied alemany, es traslladà a estudiar cant a Freiburg im Breisgau (Alemanya) becat per la Generalitat de Catalunya amb R. Pinheiro. L'any 2009 guanyà el Segon premi al Concurs Internacional Francesc Viñas, així com el premi Plácido Domingo.

Després del seu pas per Freiburg, completà la seva formació operística a l’Opéra-studio del teatre d'Estrasburg (França) i incià tot seguit una carrera professional que l'ha dut a cantar, entre altres, al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, el Teatro Municipal de Santiago de Chile, a l'Opéra National du Rhin, al Concertgebouw d'Amsterdam, al Teatro Real de Madrid, Capitole de Toulouse o al Palau de les Arts de València, on ha estat dirigit per batutes com Zubin Mehta o per directors d’escena com Peter Brook o Christoph Marthaler.

Paral.lelament actua també en concerts de Lied i Oratori en sales com el Capitole de Toulouse, l'Opéra National du Rhin a Estrasburg o al Rosenblatt Recital Series de Londres. Els anys 2015, 2017 i 2018 ha rebut el Premi Enderrock al millor disc de clàssica de l‘any per “Mompou songs”, “Tossudament Llach” i “Cançó d’amor i de guerra”, respectivament. Roger Padullés també ha escrit i dirigit escènicament alguns dels seus últims espectacles com “Händel. Eclipsi total” o “Emili Vendrell, la veu del poble”.

Agenda de concerts

ESTRENA: 22 de juny a les 21:00h al Teatre Principal de Valls

Contacte

Per correu electrònic:

mireia.coreulia@suitecor.cat (Mireia Besora)

info@suitecor.cat (SuiteCor)

Cantaires

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • Black Vimeo Icon